SCM Music Player - seamless music for your Website, Wordpress, Tumblr, Blogger.

Monday, February 11, 2013

adat berkawan

woot woot..happy chinese new year to all my chinese friends..biasanya aku post something yang ada kaitan dengan life aku at the moment..but this time aku rasa tak sangat kot..i mean tetiba datang firasat nak update pasal this thing..so alang2 memang dah quite few days tak update, why not aku update je kan..its not that aku ada masalah dengan kawan ke, aku bengan dengan kawan ke, or anything yang sewaktu dengannye..just few tips and reminder la kot..sambil mengingatkan diri sendiri yang takde manusia sempurna kat dunia ni, termasuk aku sendiri..so, here are what i think patut buat untuk berkawan..

1st : first impression (judgement)
perangai manusia ni memang sejak azali suka judge orang lain..even orang yang kita tak kenal..sometimes bagus untuk kita pilih kawan but tu sometimes je..most of the times tak elok..i mean, kita judge from what we see once, without knowing the person betul2..macam if kita nampak orang tu jalan tak pandang orang lain, tak tegur or tak senyum, kita cakap orang tu sombong..padahal orang tu sebenarnya pemalu and segan and susah nak bergaul..so sape salah sekarang??

2nd : give and take
macam aku cakap, takde manusia sempurna dalam dunia ni kan..tapi kenapa nak tengok kekurangan diri orang lain sampai tak nampak kekurangan diri sendiri..if orang lain boleh tolerate dengan kekurangan diri kita and still berkawan dengan kita, kenapa kita tak boleh terima kekurangan orang lain..give and take la bro..jangan ingat diri sendiri je bagus..ini semua poyoo..

3rd : bersangka baik
dah cakap pon kawan kan..jangan la asyik fikir buruk je pasal kawan sendiri..kawan sape..kau jugakk..dia kalah kau cakap dia loser..dia bodoh kau cakap dia noob..dia pandai kau cakap dia berlagak pulak..dia buat baik kau cakap dia nak tunjuk baik..alahai jemah..

4th : sensitivity
ni lagi satu..sikit2 nak sentap..mencikk i tau..bukan aku cakap tak boleh nak sentap..tapi agak2 la bro..tak kan la dia guna ubat gigi kau pon kau nak sentap..kurangkan senstitivity diri sendiri..lebihkan fikir sensitivity oorang lain..kau fikir kau je boleh sentap..mak pon boleh noks..

5th : be in other's shoes
aku bukan nak kau rembat kasut kawan kau..but if apa2 jadi, cuba fikir kalau benda tu jadi kat kau apa kau akan buat..kau akan buat benda yang same macam kawan kau buat tak..kalau kau fikir macam tu masa tengah marah memang la kau akan jawab tak..tapi cuba jujur kat diri sendiri..

aku pernah baca satu quote ni, bersyukurlah walaupun kawan kita tak sempurna..sebab dia telah dihantar untuk berkawan dengan kita..kalau dapat kawan yang sempurna susah jugak..sebab nampak sangat la kita yang tak sempurna nanti..kan kan..xoxo




p/s : aku tak cakap aku kawan yang baik..cuma aku cuba jadi kawan yang terbaik..





Lots of Love

AMEERA ROSLAN








No comments:

Post a Comment